Творчески път
Поетесата Ваня Ангелова пише от най-ранно детство, но едва през 2006г. успява да издаде първите си 4 книги с лирика: „А сега накъде?”, „Смисълът на живота”, „С вяра в сърцето” и „Една различна страница”. През 2007г. издава и две исторически книги, които представляват научнопоетически изследвания за античността: „Улпия Никополис Ад Иструм” (за античния град Никополис ад Иструм) и «Меропе» ( за тракийската и древногръцката митология). Има готови за печат още няколко книги с поезия и на историческа тематика, но досега не са издадени поради финансова невъзможност. Готови за печат са книгите : „Пеперудени паяжини”, „Бързам за никъде” и „Където няма болка” (с поезия), „Мелодии за градовете на античността” (научнопоетическо изследване) и историческите романи: „Пътищата на провидението” и двата тома от трилогията за дакийските войни „Воля срещу воля”. В момента писателката работи по третия том и до лятото се надява той да бъде завършен. Работи и по много други проекти – исторически и социални.
Стихосбирки:
1.А сега накъде
2.Смисълът на живота
3.С вяра в сърцето
4.Една различна страница
Исторически книги:
1.Улпия Никополис Ад Иструм
2.Меропе
Книгите са отпечатани в издателство"Фабер"-град Велико Търново
Първа стихосбирка"А сега накъде?"
Втора стихосбирка"Смисълът на живота"
Трета стихосбирка"С вяра в сърцето"
Четвърта стихосбирка"Една различна страница"
"Улпия Никополис Ад Иструм"-историческа книга
"Меропе"-историческа книга
Пета стихосбирка"Очите на деня"
Рецензии
Детството,както казват,е определящо в развитието на човека и на човешкия род.Преддверие към по-нататъшното им съществуване, някакъв негов първообраз или модел,но и отделен самостоятелен живот,цял свят,цяла вселена.И ето някак неочаквано почти, етимологичният прочит на Рупци, наименованието на родното село, за поетесата Ваня Ангелова става поглед към детството на предците,към свещената история на мита,укрил се от забравата и „корупцията” на времето в географското име на селището.Рупци-Мерoпе – звезда от съзвездието Плеяди.Загубило неударената сричка „ме”,запазило корена „рoпе”,към който за благозвучие сапeите – славянизирано тракийско племе,прибавили сричката „ци”, и днешните рупци се оказват деца на нимфата Мерoпе и земния човек Сизuф. Истински полубогове. Припомнила си сънищата на мита,авторката Ваня Ангелова разказва в своята стихосбирка „Мерoпе” любопитната история за плеядите.Твърде архаична,ако се съди по дадените сведения за съществуването на съзвездието и основната задача на този мит:да впише родовия колектив в целостта на природо-космическия свят,но и същевременно да го обособи. Ориoн,ловецът,влюбено и неуморно преследва седемте дъщери на нимфата Плейoна и титана Атлaс. Спасява ги самият Зевс, превръщайки ги в гълъби,които излитат в небето и се превръщат в седем звезди.И до днес те светят с прекрасна светлина.
Ана Славкова
Когато заговорим за “Старогръцката митология” то ние с трепет си спомняме за вълшебната книга на немеца Николай Кун
“Старогръцки легенди и митове”. Обаче нашите асоциации спират до тук. Освен за Зевс, Хера, Херакъл и Хубавата Елена, и то в най-добрия случай, нашите спомени
не ни водят до никакви други реминисценции.
Затова “Автентичното научно изследване - Мерoпе” на Ваня Ангелова със засегнатите в него митологични образи блести като “Прометеев въглен” всред океана от всеобщото незнание.
Младата поетеса засяга онези персонажи от гръцката митология, които са малко известни на българската общественост. И това не е всичко...
Книгата “Мерoпе” блести и със своята поетична енциклопедичност, като ни въвежда методично, както в света на митологията, така и в света на историята и астрономията.
И всичко това облечено в бляскавите доспехи на художественото слово.
Като добър учител младата поетеса Ваня Ангелова ни води из дебрите на сложната материя, посочва ни своите герои и ни обяснява подробно, понякога с помощта на модерни сравнения,
историята и митологията на позабравеното селце Рупци/Меропе.
Много може да се говори за поетесата Ваня Ангелова и за нейната книга “Мерoпе”, но точно преди да кажа “Конец”, искам да подчертая онази лирична позитивност и доброта, които струят от стиховете.
И точно тук се сещам, че основната роля на поетите е да направят хората поне малко по-добри и обичащи.
Николай Колев
Ваня Ангелова със своята книга:”Улпия Никополис Ад Иструм” се намира вече на площада на литературния „Акропол”, успешно преминала петте негови порти със своите пет книги. Разбира се, пътят до тук не е лесен. Ще срещнем и поетични вълнения и литературна завист, любов към този античен град и литературна омраза..., но и това са част от преградите, които трябва да преодолее един поет и за това са колоните от двете страни на пътя, да му напомнят за трудностите. Или, ако трябва да перефразирам една мисъл на евангелистите Матей и Лука за силата и за Божието царство, ще кажа: „Литературният Акропол се превзема със сила, а не с насилие”. Силата на Ваня Ангелова се състои в мощното съчетание на интелект и литературен талант, и доказателство са тези 200(двеста) страници поезия за един град, който тя със своята поетична дарба възкресява от миналото. Тази книга е същевременно и едно научнопоетическо изследване,- един израз, който вероятно може да смути някои от тези, които ще я четат. Тази книга не е обикновена стихосбирка. Освен първокласна поезия, тя – книгата има и солиден научен апарат, отговарящ на съвременните научни изисквания.
Стоян Долапчиев
Думи на автора
Никoполис Ад Иструм /в превод “Град на победата към Дунав”/е основан в 102г. от император Марк Улпий Траян/род. на 18 септември 53г. в Итaлика,починал 117г./ в чест на победата му над непокорните даки,с цел да се опазва водния път,водещ към техните земи. От началото на II в. до средата на IV в. градът е най-значителният стратегически център във вътрешността на областта Мизия между река Истрос/Дунав/ и Хемус/Стара планина/.Пострадал от първото и второто готско нашествие,градът е възстановяван от византийците през V – VI в.Досега е изследвана само една трета част от територията,на която се е намирал античният град.Открити са интересни находки,принадлежащи на различни епохи.На самия вход на римския град се намират Двете порти/Северната порта/.Между тях имало малко разстояние.Едната била падаща/вдигала се е нагоре и надолу,а другата се е отваряла и затваряла широко встрани.По това време е съществувал робовладелският строй.Когато нахлуел в града враг или странник,ако не го убиела една от двете порти,той ставал роб в Никoполис Ад Иструм до края на живота си.От Двете порти се тръгва по Кардo мaксимус/Север – Юг/,който се пресича с Декумaнус мaксимус/Изток – Запад/.Декумaнус мaксимус е главният път на града.Съществувала е още една градска порта – Порта Романа/Западната порта/,точно в центъра на града,която е отвеждала пътниците към Рим.Тухлите,капuтелите и хоросанът са оригинални от римско време.Градът е бил с площ 330 декара и с население около 3500 жители, разполагал е с Монетен двор,в който от II до VII в. са сечени около 910 вида монети.Надписите са предимно на гръцки и на латински,повечето от които са на старогръцки. В града се е говорело преди всичко на гръцки и на латински.Гръцкият изтиква латинския назад.Римските императори са учели гръцки и са смятали гръцкия за по-висш от латинския.Градът е бил снабден с водопровод /Акведукт/от с. Мусина и с.Никюп.Никoполис Ад Иструм е бил водоснабден и с канализация за мръсната вода.Римляните премахват оловните тръби,изграждат водната канализация с керамични тухли и я измазват с водоустойчив хоросан.Градът е бил с Хипокaуст/подово отопление/.Никoполис Ад Иструм е бил отоплен.Имало е и Термоперипaтос/закрита отоплена алея за почивка/,където римляните си отдъхвали,предимно богатите.Открит е фронтон с две копия и с щит, който е стоял на покрива на здания и сгради.От Термоперипaтоса нагоре се е намирал Кастeлът /Новият град/,където са били помещенията и на римските войници.Над Декумaнус мaксимус се намирал кварталът на богатите,който и до днес не е изследван,както и Кастeлът,в който са открити две раннохристиянски базuлики/храма/.Капителите на колоните са оригинални.В Одеoна /Амфитеатъра/освен културно – масова работа е имало и гладиаторски боеве.Запазена е портата на Одеoна, изключително акустична и днес.Навярно е направена от специален материал…Одеoнът е бил с около 300 – 350 места и е бил покрит.От двете страни на Одеoна е имало магазини,а пред магазините е бил Агoра/Централният площад/. На Агoра са били разположени градският съвет и съдебната палата,както и Римската гражданска базuлика,която е била дълга около 15 – 20 метра и в нея римляните са се молели на своите езически богове,извършвали са се съдопроизводства,търговия и др.Точно в центъра е разположен постамент на конна статуя с пълководец,вероятно император или военачалник/може би дори на император Траян/.Конят и статуята на пълководеца отсъстват,а постаментът доскоро е смятан за жертвеник,тъй като римляните са правели много жертвоприношения на своите богове…Наблизо се намира и постаментът с Римската вълчица,както и постаментът с гущера.Предполага се,че майсторът е поставил гущера като свой знак.В Никoполис Ад Иструм е открита и статуята на бога на медицината – Асклeпий/Ескулaп/,а наблизо се намира и саркофаг на шестгодишно дете.В началото на входа при влизането в града,точно над Кардo мaксимус отляво се намира семейна гробница и находка от тракийска гробница/първата в началото/,намерени до една от могилите.На тракийската гробница има надпис,на който пише,че тя е семейна гробница на хора,загинали при земетресение. А отдясно се намира надгробна плоча с капаци на саркофази,като върху единия капак е изобразена римската богиня – горгоната Медуза.Некрoполите са два и се намират далече от града. Те са обрасли с трева.Всичко е под земята и на повърхността нищо не се вижда,а Акрoполът/Укрепителната стена/го няма. Римската баня също е на територията на града,цялата обрасла в трева,макар разкопките да личат.Била е свързана с водопровод и е отоплявана с Хипокaуст.В нея са открити останките на жена със златни красиви обици,навярно загинала при земетресение или при нападенията на готите и останала завинаги под руините на банята.Близо до Кастeла – там,където се пресичат Кардo мaксимус и Декумaнус мaксимус е открит и Писуaрът/градската обществена тоалетна/.За съжаление,когато са се строили Никюп и околните села,много камъни са взети от Никoполис Ад Иструм. За моста на река Росица/Рюсuке на тракийски/са взети повече от 2000 каменни блока.Такива каменни блока има и в селата Ресен,Поликраище,Арбанаси и дори на Царевец. В района на Никoполис се намират повече от 100 могили.Някои от тях са тракийски и римски гробници,други са обозначителни,а трети – сигнализационни.Там имало постовu,които давали сигнал,когато се появели врагове или съмнителни личности.Но Никoполис е жив и днес,и е неумиращ!За да остане жив във вечността,зависи единствено от нас,от никой друг! Именно затова искам да благодаря на хората, които ми сътрудничиха през цялото време за написването на тази книга и бяха неотлъчно до мен:на съпруга ми и на сина ми,на Анa Славкова - редактор и литературен критик,без която книгата никога нямаше да бъде това,което е сега,на Теодоси Попов - режисьор,актьор,поет и писател,специално на Стоян Долапчиев – преподавател във ВТУ”Св.Св.Кирил и Методий”,поет,писател, редактор и коректор на книгата,дал ми особено ценни напътствия, на Иван Църов - археолог от Историческия музей,отдал повече от 20 години от живота си на Никoполис Ад Иструм,който ми помогна с много материали за града,на Георги Банков Лазаров - историк,помогнал за спасяването на статуята на Асклeпий,на Статко Статев и Симеон Ангелов - моите екскурзоводи,които отговарят за охраняването и опазването на обекта,на бившия кмет на с.Никюп и, не на последно място,на жените от питейното заведение в центъра на селото,чиито имена не зная и моля да ме извинят за това,но които ми предложиха не само прекрасно кафе,но и необходимата информация и ме свързаха с правилните хора.Това са ветераните,които карат камъните да оживеят.Те обичат тези камъни. Душите и сърцата им са в Никoполис Ад Иструм/на гръцки Нейкополейтoн прос Истро/.С изранени ръце,без никакво заплащане,те разравят руините и откриват сред тях безценни находки,които да предадат на идните поколения.Не им е лесно в този свят на безнаказно действащите иманяри и на незаинтригуваните за култура управници,чийто ум не стига до там да се оправи поне пътят,който води до това място с антично древно значително минало,посещавано от милиони чуждестранни туристи и специалисти!А тези хора,които плачат за камъните и с изранените си ръце възстановяват Никoполис и чрез тях той оживява пред нас, заслужават поклон,защото,ако не са те - миналото би си останало там - в руините на древния римски град,и заедно с тези руини да бъде погребано. Това са истински добрите и щастливи хора!Те плачат за камъните и се радват за тях,скърбят с тях.Георги Банков разказва,как се е разплакал като дете,когато разбрал,че статуята на Асклeпий е открадната и,когато същата статуя била намерена,той бил невероятно щастлив, признавайки,че това бил един от най-щастливите мигове в живота му.Тези хора са посветили живота си на Никoполис Ад Иструм и заслужават истинско уважение за това.Няма да забравя,как бродехме из Никoполис със Статко Статев,който заедно с Георги Банков и Симеон Ангелов извадил семейната римска гробница и находката от тракийската гробница до една могила.Когато в най-големия бурен вървяхме към римската баня,не мислехме за змии и за големите дупки в земята,които срещахме,а щастливи вървяхме към банята на древните римляни. Никога не бях идвала тук,но имах усещането,че зная пътя и че вече съм била тук и преди,макар че не вярвам в прераждането. На тръгване Симеон Ангелов ми каза да си взема тухла за спомен от Никoполис.Искаше ми се да имам нещо от Никoполис,но не си взех дори камъче,защото помислих,че ако взема антично камъче или тухла,оригинални от римско време,на тяхно място ще трябва при изграждането на града да сложат тухла и камъче от наше време,а не оригиналните от римско.Не можех да ощетя Никoполис по този начин.За мен това би било смъртен грях.Нещо трябваше да взема от Никoполис!Не взех тухла,нито камъче,но взех със себе си спомена за този град,усещането,че съм част от него и неговата история,взех знанията, получени от тези хора,техните разкази,усмивки и щастливи лица,техните безупречно чисти сърца,които са тук с мен в моята книга.Тръгнах си,но останах там завинаги!
Prefazione dell’autore